התעניינות לגבי מוצר

הם קוראים לי עובדת זרה / מאת שרון רמר-ביאל

    X

    הם קוראים לי עובדת זרה / מאת שרון רמר-ביאל

    גילוי נאות: שרון רמר-ביאל היא גיסתי, אני שומעת ממנה מדי פעם על  פועלה המרתק והמגוון לאורך השנים, הספר הזה נגע לי בלב בצורה מיוחדת כל כך,  שהרגשתי שמקומו לגמרי פה, כספר שעשוי לגעת בכל אחד מאיתנו, באופן שעשוי לגרום לנו לשנות נקודת מבט וגישה.

    בתור מרצה וחוקרת באקדמיה, מומחית למחזור החיים השני וליחסים במשפחה הרב־דורית, שרון רמר-ביאל מתעמקת בספר זה בחוויות של מטפלות סיעודיות שמוצאן מהפיליפינים, ומשרטטת תיאור חי ואמפתי של האתגרים והחלומות שלהן.  

    הספר מכיל אוסף שירים, שנוגעים בנושאים שונים מהם מורכב עולמן, כמו: הגירה, פרנסה, מערכות יחסים, אובדן ואבל. השירים קולחים ומאד ברורים ומאפשרים לנו להביט את תוך עולמן של מהגרות העבודה, שנוטלות על עצמן את התפקיד החיוני, המאתגר כל-כך, של טיפול בעיקר באנשים זקנים עם ירידה קוגניטיבית ותפקודית. 

    מדובר במהגרות עבודה מהפיליפינים שמגיעות לישראל ומטפלות באוכלוסיה המבוגרת ובאנשים בעלי נכויות שונות. הן נקראות כאן "עובדות זרות" – שם שיש בו כדי ל
    בטא את האופן בו רואה אותן המדינה. נשים אלה לא זכאיות למעמד אזרחי קבוע, או ארעי: מדיניות משרד הפנים אוסרת עליהן לחיות בזוגיות או להינשא, ללדת ילדים או להזמין לארץ את קרוביהן. התנהגויות אלו נחשדות כעשויות ללמד על כוונתן להשתקע, ועלולות להביאן למאסר ולגירוש. 


    למרות זאת רבות מהן מגיעות לכאן,
    מסיבות אישיות, כלכליות וחברתיות, אנחנו קוראים להן "עובדות זרות", וגם הן בדרך כלל מרגישות כאן זרות, לעיתים לאורך כל תקופת שהותן, ארוכה ככל שתהיה. חזותן, דתן, אי שליטתן בשפה ומאפיינים אחרים מעוררים בקרבן את חוויית הזרות. הן מעידות על חוויית אי-וודאות בתחומים מרובים, ועל קושי לייצר הבנה בינן לבין הישראלים ולהשתלב כאן.

    בספר יש אסופה של שירים שמבטאים את תחושותיהן ורגשותיהן, מתוך השיח הישיר של המחברת איתן. שורותיה של רמר-ביאל מהדהדים חמלה עמוקה, שופכים אור על המתחים ועל הסתירות שעומדים בפני העובדות הללו: נשים, מפרנסות משפחתיות, מטפלות סיעודיות ואפילו "סוג של חברות" בתוך המשפחות להן הן נותנות שירות.

    הספר מציע הצצה די נדירה לעולם שלהן, ולחייהן הנסתרים, על חוויותיהן כנשים, מהגרות עבודה, מפרנסות ומטפלות סיעודיות. הספר מעניק לנו הזדמנות לחוות את המתחים והסתירות שהן חוות בעצמן. השירה היא כלי להבעת החוויות המורכבות הללו.


    חדר משלך / שרון רמר-ביאל
    כבר בכניסה הציעה הבת של המעסיקה שאניח את התיקים
    בחדר שפעם היה שלה.

    התרגשתי. פעם ראשונה חדר משלי.
    גם אם זה בבית זר.

    אני מרגישה מבורכת, וזה עוד לפני שאני מגלה
    שהוא ממוזג.


    שרון רמר-ביאל עוסקת במצבי חיים סופיים עם כלים מעולם המחקר, הטיפול והיצירה. בעלת תואר ד"ר לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מטפלת באומנות (M.A) ויועצת למשפחות. זהו ספר שהוא בו זמנית מפתיע, עצוב, מדהים, מזעזע, מפעים… הוא נקרא בנשימה אחת ומזכיר לנו שמאחורי כל זוג עיניים יש נשמה שהיא עולם ומלואו.

    קישור לרכישת הספר באתר קתרזיס
    קישור לרכישת עותק דיגיטלי באתר "עברית" 

    מדברות קריסטלים - הפודקאסט

    פרק מס' 17 שעלה ב-1/5/24 הוא פרק בו אנחנו דיברנו על אבני החושן ועל קריסטלים כתרופות של הקב"ה

    *להסרה – לחצו על המסך בכל מקום מחוץ למודעה